Decembrie 25, 2020
Cum să evităm problemele digestive și intoxicațiile de sărbători
Sărbătorile se asociază întotdeauna cu mese bogate. Mâncăm cu poftă și mai mult decât de obicei, deși conștientizăm ce șoc provocăm stomacului. Scuza noastră este: o dată-n an e Crăciunul sau Revelionul. Uite cum ai putea să eviți indigestia sau, mai rău, intoxicațiile.

Aquarelle editorial

Împărtășește cu prietenii tăi

Trebuie să existe o disciplină a meselor. Este foarte important ca, și în perioada Sărbătorilor, să nu ne abatem de la obiceiurile alimentare. Chiar dacă sunt multe tentații, este bine să ne limittăm la cele 3 mese zilnice și, eventual, să avem câte o gustare compusă din fructe sau dulciuri. Preparatele tradiționale ar fi indicat să fie consumate câte unul la o masă, evitând astfel excesul de grăsimi şi facilitând procesul de digestie. 

Cantități moderate de mâncare. Dat fiind că la masa de Crăciun se mănâncă mai multe preparate ca de obicei, este indicat să limităm cantitățile de mâncare, iar porțiile să fie mai mici.  

Carnea, însoțită de legume. Pentru a favoriza digestia, este bine ca preparatele din carne să fie asociate cu salată și legume şi mai puţin cu cereale. Cartofii sunt de evitat complet. E bine să favorizăm, în schimb, carnea de pasăre şi de peşte, alegeri mult mai sănătoase decât carnea de porc. Evident, ar fi bine să evităm consumul prăjelilor. 

Mai puțin alcool! Chiar dacă alcoolul se potrivește bine cu produsele din carne, e de dorit să dăm dovadă de moderație și în privința băuturilor. Asta deoarece mesele bogate în grăsimi şi alcool pot declanşa pancreatite acute. Consum moderat de alcool înseamnă 30 g alcool pur/zi în cazul bărbaţilor şi 15 g alcool pur/zi în cazul femeilor. 

Hidratarea este foarte importantă. Consumul de apă nu trebuie neglijat în această perioadă, la fel de indicate fiind și ceaiurile. Băuturile carbogazoase și cele îndulcite trebuie evitate. Iar fresh-urile trebuie consumate în cantitate mică, cel mult unul pe zi, deoarece conțin multe zaharuri simple.

Mişcarea e obligatorie. Dat fiind că vom sta mai mult în casă ca de obicei în această perioadă, mișcarea este extrem de importantă pentru a consuma caloriile în exces. Chiar şi o plimbare în pas alert poate fi de ajutor. 

Cei cu boli cronice – atenție la excese! Persoanele care suferă de boli ce necesită regim alimentar (diabet zaharat, insuficienţă renală cronică, gută, boli inflamatorii ale intestinului, alergii alimentare, HTA etc), trebuie să respecte recomandările nutriţionale făcute de medicul curant.

În ceea ce privește prevenirea toxiinfecțiilor alimentare, este foarte important să ne aprovizonăm doar din locuri autorizate, să transportăm alimentele din carne crudă separat de celelalte și să le preparăm termic bine, să spălăm temeinic înainte ouăle folosite pentru maioneză, la fel și legumele, să folosim doar apă potabilă la prepararea hranei şi igienizarea bucătăriei și, nu în ultimul rând, să ne spălăm pe mâini de fiecare dată.



concurs
Știri recente
citeste și
SQL exec time = 0.76893424987793